homepage / pluck and play / children's corner / six short lute lessons / lute courses bavaria / lute courses öland / biography

 


Fyra Berlinbaserade konstnärer under 40 år har nominerats till Nationalgaleries pris för ung konst: Simon Denny, Haris Epaminonda, Kerstin Brätsch och Mariana Castillo Deball. En man och tre kvinnor i var sin sal i det jättelika Hamburger Bahnhof.

Det lustiga är att juryn redan den 19 september har utsett en vinnare, men det vet vi inte när vi genast dissar Simon Dennys propagandaaffischer för ett fritt internet, inspirerade av det globala nätverket Digital Life Design senaste konferens i München. Det hjälps inte att Denny har ställt ut i såväl Venedig som New York, eller att uppsåtet är gott –dessa omkring 90 skärmar är alltför enahanda, fula och många.

Cypernfödda Haris Epaminonda är något roligare. Men hennes installation av skulptur, foton, text och film är ofokuserad – vilket kanske är meningen, här pågår flera saker på flera skärmar samtidigt. Och åtminstone jag är rätt utled på den sortens flimmer, har nog av slikt redan i vardagen, och det som här är new age känns som old age.

Så svårt att koncentrera sig får man. En kan kolla in en sebra i rörelse och samtidigt se en kroppsmålad, halvnaken kvinna åma sig i ögonvrån. Snyggt och surrealistiskt, dock snäppet för exotiserande i mina ögon. Eller om det är de rituella, mystiska och religiösa anstrykningarna som stör.

Liknande drag finns också hos Mariana Castillo Deball, bördig från Mexiko. Men där blir det mer karneval, färger, konsthantverk – och politik. Det gäller Mexikos koloniala förflutna: hon har lagt ett trägolv på golvet, en snirkligt karvad karta över aztekernas Tenochtitlán (nuvarande Mexico City) som conquistadorerna ritade den.

Ovanför kartan finns, står eller svävar det mest makalösa, färgsprakande hantverk man kan tänka sig. Castillo Deball har skapat och låtit skapa mängder karnevaliska dräkter och figurer där indiansk kultur trots allt mera triumferar över – och parodierar – än sammansmälter med den koloniala.

Det är rena leksaksaffären, man vill pilla på varenda broderad pyttepärla och burriga fjäderskrud. Antropologi och arkeologi i skön förening, samt en tydlig förnyelse i denna 38-årings framgångsrika karriär.

Även Kerstin Brätsch –tävlingens enda tyskfödda deltagare – piggar upp. Hon verkar vara en flummig filur som gillar mönster, utflytande färger, suddiga gränser och destruerad geometri. Man kommer ibland att tänka på Hilma af Klint, helt nyss visad på Hamburger Bahnhof. Här samsas storslaget måleri på skrynkligt papper, cirkulära glasplattor på golvet och små rektangulära glasytor, behandlade med olika material och mönster, vilka sticker ut från väggarna i 90 graders vinkel. Där bilder av fantasifullt ansiktsmålade ansikten projiceras.

Sen kommer det svåra: publiken får rösta. Vi kan inte välja mellan Kerstin och Mariana, så vi tar en var. Upptäcker efteråt att proffsens val är Mariana Castillo Deball, som ska belönas med en egen stor utställning här nästa år. Vad som händer om besökarna hellre ser en annan vinnare framgår inte.

FOTNOT. Om ni ändå är på plats. Missa heller inte "The Marx collection", där Joseph Beuys och Anselm Kiefer ställs ut ihop med verk av yngre konstnärer som Sara Barker och Jason Dodge.


Related Articles:
barbour sverige återförsäljare
barbour vax
barbour väst
Dam Barbour Waxed Jacka
barbour lund
barbour halsduk

back to top


homepage / pluck and play / children's corner / six short lute lessons / lute courses bavaria / lute courses öland / biography