homepage / pluck and play / children's corner / six short lute lessons / lute courses bavaria / lute courses öland / biography

 


Sue Tilley är vad man i dagligt tal skulle kalla smällfet. Hon ligger ihopkrupen på en soffa, huvudet mot armstödet, slutna ögon. Det bleka hullet väller ner överallt.

Det har inget med vår tids skönhetsideal att göra, men det är väldigt vackert och en anledning till att målningen gick för 34 miljoner dollar på auktion 2008 - världens då dyraste målning av en levande konstnär.

Kontrasten mot minnet av porträttet av en lika naken Kate Moss är enorm. Moss är gravid men kan inte på något sätt, någonsin, anses vara rund. Det fascinerande är att de båda ändå liknar varandra så mycket på målningarna, socialsekreteraren och supermodellen.

Det har genom åren varit lite för lätt att säga att Lucian Freuds (1922-2011) porträttkonst äger ett särskilt psykologiskt djup, i huvudsak för att hans farfar hette Sigmund. För det som blir tydligt när man ställs inför ett större antal Freudmålningar, som på den utställning som i höst skapar köer till Kunsthistorisches museum i Wien, är hur lika de är varandra. Brunt och grått, något vitt - och så all denna hud, allt kött.

Lucian Freud var inte ute efter att frilägga psykologiska skikt hos dem som satt för honom (i så fall misslyckades han). Han var ute efter något annat h Kate Moss målad av Freud. Foto: Richard Lewisos människan.

Till London kom han som tioåring 1933 från Berlin, när familjen flydde undan nazisterna. Fadern Ernst var arkitekt, modern Lucie hade läst klassisk filologi och konsthistoria och familjen bosatte sig snart i fashionabelt borgerliga Hampstead.

Lucian gick på konstskolor, umgicks i konstkretsar och hade efter en del experimenterande i den tyska nysaklighetens tradition hittat sin mogna stil i början på 1970-talet.

Sedan är det som att han säger, om och om igen, i målning efter målning, att det som är kött i mig är kött också i andra.

Ytterst handlade det väl om honom själv. Lucian Freud följde sitt eget kött rätt ohämmat, han fick helt säkert 14 barn (rykten har talat om uppemot 40) med fruar, modeller, elever och älskarinnor men i sina självporträtt väjer han aldrig för den egna skröpligheten.

Det är som om det var förgängligheten, inte döden utan det långsamma förfallet, som han ville fånga, osentimentalt och oromantiskt.

För 150 år sedan skrev Johannes Brahms här i Wien sin annorlunda dödsmässa, som mest går i dur. Den är förtröstansfull mer än sorgsen, det är bara i andra satsen som svärtan finns där, den där kören sjunger att "Denn alles Fleisch es ist wie Gras".

Eller som det heter på svenska:

Allt kött är hö.


Related Articles:
barbour jacka online
Barbour Rosamund Läder Jacka
Herr Barbour Quilted Jacka
oljerock barbour dam
Barbour Waterproof Jacka
Herr Barbour A7 Brass Jacka

back to top


homepage / pluck and play / children's corner / six short lute lessons / lute courses bavaria / lute courses öland / biography