homepage / pluck and play / children's corner / six short lute lessons / lute courses bavaria / lute courses öland / biography

 


Det fina med den här musikalen är att den inte riktigt liknar en musikal. Liten scen, fascinerande berättelse och genomtänkt rollbesättning utan obligatorisk kändis.

Musikalsverige är fullt av daterade stories som snofsats upp genom närmast krampaktiga musikalmanér och lite för stora budgetar. I ett land som anses bäst i klassen på musik och årligen spottar ur sig fullfjädrade artister är det en gåta varför det inte spelas mer nyskriven musikal. Som just nu i Skövde. När jag ser "Carmencita Rockefeller" är det en vanlig fredag, premiären var för två veckor sedan och ensemblen svänger så som det svänger när allt sitter i ryggmärgen och alla bottnar i texten, byggd på en sann historia.

Allt kring det sceniska är tätt och smart. Rikard Bergqvist (regi) och Camilla Ekelöf (koreografi) borde få åtminstone några av alla de uppdrag som slentrianmässigt går till Ronny Danielsson och Roger Lybeck.

I centrum för berättelsen finns Anna-Maria Hallgarns magnetiska damfrisörska som ljuger sig in i Malmösocieteten. Den sanna historien om damfrisörskan Carmencita Rockefeller utspelades på 1970-talet. Det vill säga under det osökbara tidevarvet som vi nästan glömt, perioden före internet, när det inte gick att kolla upp folk så lätt.

Den fascinerande persona som Carmencita ljög ihop är ett konstverk i sig. Hennes klassresa är en form av lajv där bara två personer vet om leken, hon och hennes man som spelade bror. Vansinnet är det nödvändiga saltet till all den proffsiga musik som representerar ett pärlband av stilar där Carmencitas kameleontiska natur reflekteras. Resultatet är en mycket underhållande och humoristisk musikalisk kavalkad.

Samtidigt undrar jag, samtidstypiskt, om Carmencitas diagnos. Detta verkar saknas i analyserna nu och då, och är egentligen den enda bristen i det här annars så solida verket. Jag vill ha en dimension där mytomanens skuggsidor undersöks. Nu ser man egentligen bara mörkret och förvirringen i den bedragna Åkes, Rolf Lydahls, ögon. Och kanske är det en poäng. Problemet är inte bedragerskan. Utan allas önskan att bli bedragna.

FOTNOT. "Carmencita Rockefeller" är en samproduktion med Malmö opera och Helsingborgs stadsteater, där den hade urpremiär 9/2 2013.


Related Articles:
Barbour Rosamund Läder Jacka
Barbour International
Dam Barbour Quilted Jacka
barbour sverige
Barbour Arctic Down Parka
Dam Barbour Polarquilt Jacka

back to top


homepage / pluck and play / children's corner / six short lute lessons / lute courses bavaria / lute courses öland / biography